pondělí 2. března 2009

Kritika jako polemika o sebe, o svět!!

„Kritika v nejvyšším slova smyslu byla pro mne přímo z látky svobody. To v mých očích kritiku nesmírně povyšovalo, propůjčovalo jí to hodnotu a ráz profese jakoby absolutní a nade všemi; splývala mi se smyslem kultury a duchovního i mravního určení života. Byl jsem rád, že se blížíme dobám, už jsme na jejich prahu, kdy svoboda ducha bude přímo vklad, sázka lidských dějin: to dodávalo kritické práci význam zvláštní, začal jsem ji milovat a ctít i jako životní riziko. Byl jsem dvojnásob rád, že jsem ji přišel provádět domů, na místo svobody velmi ohrožené. To ve mně mluvil starý chlapecký dobrodruh a vzpupník. Měl jsem ho v sobě vůbec nejraději a tiše jsem se podivoval, jak vzdělanec a jeho idealita či představa osobního poslání, a dávný kluk spolu bytostně souvisejí. Gratuloval jsem si s úsměvem, že rostu rovnou z toho kluka. Můj vysoký pojem kritiky a pohled na naši dobovou kritiku pěstovanou jako žurnalistická profese se špatně snášely, ohrnoval jsem nos nad „kritickými hlídkami“ našich deníků, připadaly mi jako výkon nádenický. Měl jsem později příležitost změnit svoje stanovisko, i novinová kritika může mít nejvyšší styl, může být nejplatnější kulturní měnou, jenomže nabízenou v drobných; kulturní rubriku novin vedl po léta přece Arne Novák, Šalda psal nejzásadnější studie do novin, neměl-li právě k dispozici revui. Co opravdu snižovalo kvalitu tohoto kritického denního novinaření, byly její nutná spěšnost a udýchanost, a nadevše to, že denní tisk tlačil svoje kritické rubrikáře k stanoviskům politicko-stranicky zahroceným. Jeden povahový rys však moje představa o kritice navždy mému kritizování vtiskla: abych se dal vyburcovat k výrazu kritického stanoviska, abych vzal vůbec pero do ruky, musil jsem být dotčen v nějakém zásadním bodu svých jistot o umění, kultuře a člověku. Co mnou nepohnulo, co mne nevzrušilo, neprovokovalo, nudilo, to jsem jako kritik nebral vůbec na vědomí, ač jsem to znal, měl přečtené, ba i cenil. Kritizovat znamenalo pro mne vybírat si, volit, hájit nebo potírat, vždy mně byla kritika záležitostí boje, polemiky. O sebe, o svět. Podle mne měl kritik vědět vždy neporovnatelně víc, než řekl. Velmi výběrová a trochu velkopanská koncepce. Měla za následek, jehož jsem si byl od počátku vědom, že moje kritické dílo ve svém celku nikdy nebude obrazem a historií literatury mé doby v její bibliografické a biografické úplnosti po způsobu kritiků pokládajících za náležitost vzrcadlit každou autorskou osobu či osobnůstku, zaznamenat každou knížku, ba kus potištěného papíru. Nebyl jsem záznamový. Moje kritické svědectví o době bude mít mezery. Jenomže mezery zcela vědomé, dobrovolné, ba chtěné. Zato bude jevit úplnost, jednotu a celistvost osoby a názoru na svět a člověka, jenž byl mým názorem. Je to asi velmi individualistické. Ale možná, že to vyjadřuje pouze vysoké mínění, které – a to zcela pokorně a jen k vlastní škodě – jsem vždy měl o lidské osobnosti vůbec, o její hodnotě naprosto originální a nepřenosné, o její povinnosti ručit za sebe.“ (Černý, Václav: Paměti I. 1921-1938, s. 318-319)

9 komentářů:

janis řekl(a)...

Ale o tomhle se Vráťo nehádáme. S tím, co je psáno, s tím souhlasím. Nemůžeš si myslet, že si nevšímám toho, jak nepříjemné Ti je, když Tě hecuju. Z Tebe dostat nějakou kritiku je těžké ale především proto, že neakceptuješ konflikt, který kritika způsobuje. Je jednoduše řečeno pohodlnější kriticky myslet, než mluvit. Vyhýbáš se konfliktu ( jistě, proč se mu nevyhnout), na to říkám jen PROTO! Tvoje citace jsou vždy skvěle zvolené, inspirativní, jseš za nimi ale také skryt. Je to mírná zbabělost, kterou veškeré Tvé vzory nikdy netrpěly. Jako bys mi chtěl "upoutávkou" na tento příspěvek říct " dej mi pokoj". To teda bohužel nedám, protože Tvoje hlava má chodit po ulici,sedět s lidmi v hospodě, stejně jako Tomášovo dobré srdce, které se nám skrylo do semináře. Jste mi vzácní a mám na Vás požadavky. Nezalézejte. Prosím Vás o to.

Vratislav Dostál řekl(a)...

Janku,

víš moc dobře, že si vážím a fandím Tvé razanci, "drzosti" a hlavně argumentační pohotovosti. Nicméně víš zrovna tak jako já, a já sám se s tím netajím, že mnoho z věcí, které Ti jsou naléhavé a požaduješ po mne (například artikulace mé kritičnosti) mi nejde, neboť jsem zkrátka jiná povaha. Nechť to považuješ za mírnou zbabělost, nechť to jiní považují za nedostatek vědomostí a další za nedostatek průbojnosti, nechť jiní za...

Vaculík napsal: "dostal jsem názor, že lidé se stávají... ne z názoru, ale z povahy: je to věc jejich nátury, tedy temperamentu, citu, ctižádosti. Ti první podle své povahy říkají „to a to se musí radikálně změnit“, kdežto ti druzí praví „já bych s tím moc nehýbal, nebo to bude horší“. A nějaká filozofie, nějaké teze ekonomické jsou tomu jen doprovodným šramotem, z něhož si ti a ti vybírají – podle své nátury." Já se neschovávám za své vzory a nikomu neříkám "dejte mi pokoj"!!

Jen tímto, těmi citacemi, nabízím ke sdílení to, co mi mluví z duše a sám bych lépe nevyjádřil. A je jasné, že má idea tohoto blogu nepochybně cosi říká o mé nátuře; už množstvím těch citací: avšak mou ambicí není žurnalistika spěšná, udýchaná a vyjadřující se ke všemu a všem. A asi nemám to sebevědomí a kuráž. A hlavně Černý tu píše, že by měl "kritik vědět vždy neporovnatelně víc, než řekl" s čímž si u sebe nejsem jistý...

janis řekl(a)...

No, jenže nejsme jen z povah, ale i z obav. S obavou, že nevíš více, než řekneš, dožiješ, resp. dožijem. Neměla by člověku bránit v mluvení, neměla by ho připravit o " vlastní slova". Metoda " koukejte, co jsem našel" je hůře zpochybnitelná, bezpečnější, méně odvážná. Nemám na mysli každodenní mediální žvatlání, věřím však, že jsi schopen artikulovat ve větší frekvenci, více se účastnit vzdoru proti OMYLU, k němuž je jistá nerozvážnost potřebná. A nedokážu si představit nic jiného než vzdor a urputnost, protože jak vůbec se k omylu prodrat v něčem tak tvárném, jako je demokracie, kde všechno uhybá na všechny strany, každá idea prchá, míhá se ? A kritik by měl pochybovat neporovnatelně víc, než ví. Neměl by však kvůli tomu mlčet.

Vratislav Dostál řekl(a)...

Však já s Tebou souhlasím ve všem, co píšeš, podepsal bych to... akorát intenzita mého názoru je mírnější než tvá.

Rozumím tomu a ostatně tento blog měl být/bude/je platformou, prostorem či terénem, kde artikuluju a i nadále budu, své názory, postřehy, pochyby. A i já si přeju, abych psal co nejčastěji. A ty citace, už jsem tu o tom psal (viz tady: http://emancipation-email.blogspot.com/2008/08/opodn-vod-aneb-na-vysvtlenou-o-tomto.html), mi jsou sítí myšlenkových tradic, ke kterým se míním vztahovat, vycházet z nich, navazovat, přeformulovávat apod. (a myslím, že pozorný čtenář si toto uvědomuje při četbě každé mé sebekratší poznámky). Není to přece tak, že se tu chlubím na způsob "koukejte, co jsem našel".

Neboť mám za to, že jednou z příčin vratkosti všeho, o čem píšeš, je krom jiného nedostatek kulturně-společenských autorit (bývají nahrazovány mediálními komentátory, kteří jsou schopni okomentovat vše) a slabé společenské uvědomění si tradic, kterých je možno si tu vážit a čerpat z nich. Způsobeno je to dějinnými diskontinuitami a několika historickými zlomy či zvraty, které způsobují stav, kde vše prchá a ideové základy, z nichž jinde vyrůstá to, čemu říkáme národní identita, jsou v nedohlednu (a nahrazováno to je národovectvím, nacionalismem a šovinismem)... A tu vězí jádro našich problémů a jak víme, kupříkladu společenské a humanitní obory na vysokých školách toto obcházejí velikým obloukem a tedy vlastně ani jako problém to neidentifikují. Smutné!!

A ještě něco: nemám na mysli slepou adoraci autorit a uzavírající ideologizaci myšlenkových tradic, nýbrž jejich "nové" a "otevřené" čtení, jejich interpretaci platnou pro dnešek a tedy jejich rozvíjení, konstruktivní kritiku a přeformulovávání.

janis řekl(a)...

No dyť, přeformulovávej, tohle se dobře čte, Tvoje slova, pod to bych se taky podepsal, v tomhle to máme tim pádem vyřízený. Ta tvoje kostra má ale už miliardu žeber, platforma geologickou vrstvenou mocnost . Mám základní kámen. Co je novýho? Mám ještě lepší základní kámen. Co je novýho? ..... Prostě si přeji Tvou větší angažovanost. Jseš zástupce, kamaráde, máš zodpovědnost zástupce myšlenkového proudu, který mizí i z univerzit. Tvá archeologická činnost ( nemyslim tamto:-), je velmi užitečná, ale nosíš to jak škebli ukázat jinejm klukům, přestože z kmene " Ti co píší" umíš vyndat perlu nejlépe. Tedy nechlubíš se tím, to jsem nemyslel, ale kluci se do toho vlámou. Rup rup, vole, a je to. Poškrábou perlu. Ty za to nebudeš moct.

Anonymní řekl(a)...

A víte vážení, že oba se čtěte úplně nádherně, rozumím Vráťovi, rozumím i Janisovi, každý z Vás má svou pravdu.Z odstuou vidím,že v Janisovi je tolik ohně,že by zapálil celé Brno, Vráťa je typem filozofa,který rád objevuje, ale na tribunu nenakročí, spíš ve své pracovně se kamarádí se slovy,pojmy a zprostředkovává je nám,kteří přijdeme k hotovému. Mám-li říct svůj dojem,povahou je mi bližší Vráťa, ze své kůže, člověk nevystoupí, i když se o to snaží,Janisovi lze jeho temperament trochu závidět. A teď si s tím poraďte. Zdraví oba Jana

janis řekl(a)...

Za sebe děkuji, Jano, jseš dobrej parťák, víme o Tobě a jsme rádi:-)

Vratislav Dostál řekl(a)...

Jano,

i já děkuju, že jsi náš parťák, neboť je nás málo. Totiž „je nás hodně málo. Jenže pravda je přednější než akceschopnost. Nejdřív je třeba vymezit první z nich a pak se teprve starat o druhou. K čemu by nás byly miliony, kdyby první přikázání naší „církve“ znělo: Budeš lhát? To v žádném případě neznamená, že akceschopnost nemá smysl. Má, ale druhotný. Zachovat pravdu pro budoucnost je problém neméně důležitý než pravda sama. Je to problém, který vyvstane potom. Toť vše. Ještě tak vědět, jak na něj... Křesťanů bylo pro začátek – marxisté dva.“ (Camus, Albert: Zápisníky III, s. 45-46)

Neodpustil jsem si citaci, ale můj čtená s tím už počítá:), není-li pravda, pravdě, pravdu, pravdy... Opravdu díky za pravdy. Nazdraví na tyto pravdy, ja popíjím plzíňku ze džbánku:)

Vratislav Dostál řekl(a)...

Ještě jednou ta citace, nebyla úplná:

„Je nás hodně málo. Jenže pravda je přednější než akceschopnost. Nejdřív je třeba vymezit první z nich a pak se teprve starat o druhou. K čemu by nás byly miliony, kdyby první přikázání naší „církve“ znělo: Budeš lhát? To v žádném případě neznamená, že akceschopnost nemá smysl. Má, ale druhotný. Zachovat pravdu pro budoucnost je problém neméně důležitý než pravda sama. Je to problém, který vyvstane potom. Toť vše. Ještě tak vědět, jak na něj... Křesťanů bylo pro začátek dvanáct – marxisté dva.“ (Camus, Albert: Zápisníky III, s. 45-46)

V.