Nad přímou volbou prezidenta vznikla paradoxně největší debata až po
jejím schválení. Objevily se ponuré věštby, že se český ústavní systém
ocitne v ohrožení. Je tomu skutečně tak? Jak přímá volba dlouhodobě
českou politiku změní?
Po Poslanecké sněmovně se i v Senátu našla třípětinová většina, která
byla nutná pro změnu Ústavy a schválení přímé volby prezidenta.
Zákonodárci se tak shodli na nepochybně nejzávažnější změně ústavního
pořádku od vzniku České republiky v roce 1993.
Přímá volba
prezidenta se bude konat podobně jako u senátorů ve dvou kolech. Pokud z
prvního kola nevzejde vítěz s nadpolovičním ziskem hlasů, postoupí do
druhého kola dva kandidáti s nejvyšším ziskem hlasů. Druhé kolo pak
definitivně rozhodne o prezidentovi.
Politolog Jiří Pehe má za
to, že zvolený volební model je pro přímou volbu prezidenta vhodný a
nepředpokládá, že by dvoukolová většinová volba generovala populisty či
extremisty.
„Prezident bude totiž volen v podstatě stejným
způsobem jako senátoři, přičemž Senát není plný ani nebezpečných
populistů, ani extremistů, ani hvězd zábavního průmyslu,“ vysvětlil v
komentáři pro deník Právo Pehe s tím, že ve druhém kole se obvykle
většina sjednotí za umírněnějším kandidátem.
Kandidáta na
prezidenta by mohla podle novely navrhnout petice alespoň padesáti tisíc
občanů starších osmnácti let, nebo nejméně dvacet poslanců či deset
senátorů. Přímou volbu hlavy státu by mel předseda Senátu vyhlásit
nejpozději devadesát dnů před jejím konáním.
Veliké obavy
Nástává
podstatná změna. Český ústavně-politický systém je charakterizován jako
parlamentarismus, pro nějž je typické, že jediným přímo voleným orgánem
jsou komory parlamentu, především Poslanecká sněmovna. Její složení v
poměrném volebním systému zrcadlí vůli lidu projevenou ve volbách a z
jejíž konstelace je odvozená vládní většina, tedy exekutivní moc.
Pro
ústavní postavení prezidenta pak platí, že je sice hlavou státu, avšak
vrcholným orgánem exekutivy z hlediska její pyramidální struktury je
vláda. Je přitom nutné zdůraznit, že postavení prezidenta je založeno
vedle ústavního vymezení také na tradicích a obyčejích.
Připočítáme-li
pak k ústavním institucím politickou kulturu a tradice vládnutí, může
se česká veřejnost nepochybně dočkat mnoha nových a pro českou politiku
doposud neznámých situací, konfliktů a dějů.
Ostatně nejeden
ústavní expert upozorňoval, že zavedení přímé volby bez úpravy
kompetencí prezidenta může vést k vzrůstu konfliktů uvnitř politického
systému. Vždyť i zákonodárným sborem zvolený Václav Klaus se nejednou
pohyboval ve svých krocích na hraně ústavy.
„Je sice pravda, že
český prezident zůstává nadále ústavně neodpovědný, což je chyba. Navíc
má některé pravomoci, které ve spojení se silnějším mandátem, daným
přímou volbou, z něj mohou udělat mimořádně silného hráče na politické
scéně. Jenže hodně bude záležet na osobě prezidenta,“ napsal minulý
týden ve svém komentáři pro deník Právo politolog Jiří Pehe.
Podle
něj by byl Klaus se současnými pravomocemi, a navíc zvolený přímo, pro
standardní parlamentní demokracii přímo noční můrou. „Jenže mezi možnými
kandidáty není nikdo, kdo by se Klausovi podobal a přitom by mohl být
skutečně zvolen,“ doplnil Pehe.
Daleko kritičtější je ve svém
komentáři Václav Žák. „Zatímco slovenský a rakouský přímo volený
prezident nesou za své jednání odpovědnost, a mohou být ve všeobecném
hlasování odvoláni, ponechali čeští zákonodárci neodpovědnému
prezidentovi takové samostatné kompetence, jako je jmenování bankovní
rady, jaké nemá žádný jiný prezident v Evropě," napsal minulý týden
Václav Žák.
Podle něj tak máme založenou dračí setbu posílenou
tím, že přímo voleného prezidenta, ústavně silnějšího než vláda, za
porušování ústavy nebude možné odvolat. „Přitom bylo třeba posílit
pozici vlády a zkrotit chuť prezidentů aktivně zasahovat do politiky,“
dodal Žák.
Proti přímé volbě na půdě Senátu s velkou vehemencí
promluvil Petr Pithart, který její zavedení označil za „oklamání
voličů“, „transplantaci ledviny namísto srdce“ a vytváření „snadné
příležitosti pro nějakého vůdce“.
Pithartovi dává za pravdu
například ústavní právník Jan Kysela z Karlovy univerzity, který přímou
volbu prezidenta v českém ústavním systému nepovažuje ani za šťastnou,
ani za důvodnou. „Pochybuji, že se splní přání jejich zastánců, tj.
snížení odcizení občanů od politiky a kultivace politických stran,“
uvedl Kysela pro Deník Referendum.
Podle něj navíc působí přímá
volba prezidenta v parlamentním systému disparátně, neboť vybavuje hlavu
státu legitimitou, kterou nepotřebuje. „Pakliže bude nový prezident té
legitimity využívat, může to být kontraproduktivní. On se bude cítit, že
by měl být aktivní, ale ta jeho aktivita nemůže vést k ničemu jinému
než k oslabování pozice vlády,“ myslí si Kysela.
Způsob volby s vlivem prezidenta souvisí jen málo
Proti
tomu stojí hlasy, které poukazují, že samotným způsobem volby se
kompetence prezidenta nijak neproměňují. A přenos pravomoci z parlamentu
na lid berou jako příznak nezadržitelného procesu rozšiřování
občanských práv.
Ústavního právník Masarykovy univerzity Zdeněk
Koudelka Deníku Referendum řekl: „Růst počtu republik a v jejich rámci
růst přímé volby prezidenta je historický demokratizační proces
probíhající od 19. století dodnes.“ Politolog Tomáš Lebeda pak v roce
2008 uvedl, že ze 142 republik ve světě má téměř 75 % volenou hlavu
státu přímo.
K námitce, že zavedení přímé volby prezidenta mění
charkater ústavního systému, Koudelka podotýká: „Srovnáme-li ústavní
systémy, nenajdeme přímý vztah mezi formou vlády a způsobem ustavení
hlavy státu, přímá volba nemá k charakteru režimu jednoznačný kauzální
vztah.“
Politolog Lukáš Jelínek Koudelku doplňuje. „Přímo volený
prezident je s naším ústavním systémem kompatibilní v hrubých obrysech,
na detailech by se ale ještě mělo zapracovat. Jde zejména o jeho
pravomoci, které by měly být prakticky všude podmíněny kontrasignací.“
„Rozsah
práv orgánů zkrátka nezávisí na způsobu jejich ustavení. V Evropě jsou
prezidenti voleni přímo občany v mnoha parlamentních republikách a
jejich pravomoci jsou slabší než u našeho, voleného parlamentem,“
poznamenal Koudelka, podle nějž k takovým případům patří například
prezident irský.
Parlamentem je v zemích EU v současnosti
prezident volen jen u nás, v Maďarsku, Řecku, Lotyšsku, Estonsku. „V
Evropě je více monarchií než republik s prezidentem voleným v
Parlamentu. V Německu a Itálii se parlamenty podílejí na volbě
prezidenta spolu s delegacemi volitelů německých zemí a italských
oblastí,“ vysvětlil Koudelka pro Deník Referendum.
Že stupeň
pravomocí a způsob volby spolu nesouvisí, dokládají pak podle Koudelky
státy, které zavedly přímé volby prezidenta, aniž posílily jeho
pravomoci. Jako příklad uvedl Slovensko, kde občané volí prezidenta od
roku 1999, kdy jeho pravomoci byly změněny drobně zavedením
kontrasignace v oblasti vrchního velení nad ozbrojenými silami, amnestie
a jmenování vedoucích diplomatických misí.
„Se zavedením přímé
volby se nemusí měnit pravomoci prezidenta. Stejně jako nemusí mít
způsob ustavení do funkce vliv na pravomoc hlavy státu, nemusí mít žádný
vliv ani na její odpovědnost, ať již právní či politickou,“ myslí si
Koudelka s tím, že přímá volba podle jeho slov neoslabuje vliv
politických stran jako takových. „Jen v nich může vznikat více
mocenských center a to zvláště ve straně vládní okolo prezidenta a okolo
premiéra,“ dodal Koudelka.
Ani podle politologa Milana Znoje z
právního hlediska přímá volba prezidenta nijak významně nemění rovnováhu
mezi zákonodárnou a výkonnou mocí, a to přesto, že parlament přišel o
důležitou kompetenci.
„Ústavněprávně vzato zůstáváme parlamentní
demokracií, politicky se ale zřejmě posouváme k poloprezidentskému
systému. Více než na legálních procedurách záleží totiž na politických
zvyklostech a zavedených způsobech,“ vysvětlil Znoj s tím, že Václav
Klaus za stávajících ústavních poměrů udělal z naší země
poloprezidentský režim, když oslabil roli vlády zejména v zahraničních
otázkách a roli parlamentu obcházel při řešení vládních krizí.
„Dokladem
budiž stávající chování premiéra Nečase ve vztahu k Evropské unii,“
dodal Znoj, podle jehož slov se Nečas neodváží nic rozhodnout a
podepsat, neboť se obává konfliktu s prezidentem.
Podle
politologa Lukáše Jelínka si ale přímo volený prezident bude sice na
jedné straně moci jasně formulovat výhrady proti parlamentu a vládě,
avšak současně si podle něj nebude moci uzurpovat moc. „Platí totiž
ústava, kterou musí prezident pod – pravda, slabou a nedokonalou –
sankcí odvolání dodržovat,“ soudí Jelínek.
„A pokud jsou někde
kompetence hlavy státu nejasné – jakože nejasné leckde jsou – je
nejvyšší čas, aby senátoři a poslanci začali jednat a ústavu zpřesnili.
Mluvit předem o tom, že prezident bude překračovat své pravomoci, a brát
to za hotovou věc, považuji za nebezpečné. Říkáme tím, bohužel i mnozí
politologové, ústavní právníci a komentátoři, že překračování pravomocí
pokládáme za normální, běžné. Naopak: dodržování litery ústavy musí být
přísně vyžadováno,“ zdůraznil Jelínek, že ani tento aspekt s formou
jmenování prezidenta nesouvisí.
Pro pořádek dodejme, že
prezidenta dosud nebylo možné zadržet, trestně stíhat ani stíhat pro
přestupek nebo jiný správní delikt, a to navždy. Pouze mohl být stíhán
pro velezradu, a to před Ústavním soudem na základě žaloby Senátu.
Ústavní soud pak mohl rozhodnout o tom, že prezident ztrácí svůj úřad a
způsobilost jej znovu nabýt. Podle nové normy může Senát se souhlasem
Sněmovny podat ústavní žalobu k Ústavnímu soudu nejen pro velezradu, ale
i pro hrubé porušení Ústavy nebo jiné součásti ústavního pořádku.
K
přijetí návrhu v Senátu přitom bude třeba třípětinové většiny
přítomných senátorů a k přijetí souhlasu Sněmovny pak třípětinové
většiny všech poslanců. Kromě toho bude prezidentská imunita omezena
pouze na funkční období. Prezident také mohl mimo jiné nařídit, aby se
trestní řízení nezahajovalo, a bylo-li zahájeno, aby se v něm
nepokračovalo. V budoucnu k platnosti tohoto prezidentova rozhodnutí
bude třeba spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.
Přesnější
vymezení kompetencí a pojistky proti nemístnému ústavnímu aktivismu
prezidenta, jaký například dnes předvádí Václav Klaus, tak Parlamentu
zůstávají jako úkol; a je jistě chybou, že příležitosti k nápravě,
kterou zavedení přímé volby představovalo, v tomto ohledu zákonodárci
nevyužili.
Možnost odblokovat politiku
Přímá
volba prezidenta má ale i své zřejmé přednosti, proto si ji ostatně
postupně zavedla většina republik. „Když už byla přímá volba schválena,
pokusme se využít její pozitiva. Především vtahuje lidi do
demokratického procesu v podobě celostátního plebiscitu, přičemž nepůjde
jen o osobnost kandidáta, ale také o jeho program, což je příležitost k
celostátní diskusi například o důležitých zahraničně-politických
prioritách, jako je budoucnost země v Evropské unii," myslí si Jiří
Pehe.
Podle něj současně přímá volba prezidenta odblokuje
parlamentní politiku, která byla podle jeho slov v případě dvou
posledních voleb prezidenta na měsíce paralyzována hádkami a pošpiněná
dohady o zákulisní korupci i nátlaku.
„Je sice přirozené, že při
dosavadních zkušenostech očekává část laické i odborné veřejnosti spíše
to horší, co může přímá volba přinést, ale není vůbec vyloučeno, že
naopak pomůže do úřadu široce respektovanému, umírněnému a vskutku
nadstranickému prezidentovi, který nebude společnost rozdělovat jako
prezident současný a nebude se snažit rozšiřovat své pravomoci až na
hranu ústavnosti," doplnil v komentáři pro deník Právo Pehe.
Podobné
stanovisko zastává i Lukáš Jelínek. „Dost možná zakládáme novou tradici
výkonu prezidentského mandátu, tím spíš bude záležet na tom, kdo usedne
na Hradě poprvé. Přesto se žádných otřesů neobávám, tedy za
předpokladu, že bude ctěna ústava a všichni aktéři se budou držet svých
rolí. O to bychom nyní měli dbát nejvíc – a ne být přehnaně velkorysí a
laxní, jak prokázala dosavadní politická reprezentace ve vztahu k
mimoústavnímu jednání Václava Klause.“
Na nejvážnější potenciální
hrozbu přímé volby prezidenta pak upozornil Milan Znoj. Podle něj může
zavedení přímé volby prezidenta znamenat, že averze občanů vůči politice
využije jediný politik k tomu, aby se dostal k ústavní pozici, ve které
může v konfliktních případech vystupovat proti stranám a proti
parlamentu a přitom se může opírat o hněv lidu. „Tento špatný populismus
prezidentského ražení je docela vážnou hrozbou do budoucnosti, pokud
připustíme, že ta nemusí být příliš růžová,“ doplnil politolog.
Jenomže:
pokud by budoucnost neměla být příliš růžová zřejmě nic nezabrání
politikům s vůdcovskými sklony, aby se k rozhodujícímu vlivu dostali v
čele svého populistického hnutí v parlamentních volbách, které mu
skýtají přístup k mnohem větším kompetencím.
Přímou volbu je tak
nejspíše vhodné brát čistě jako to, čím ve své prazákladní podobě je:
jako rozšíření práv občanů na úkor moci politických stran. A na lidech
nyní je, jak této příležitosti využijí.
(Psáno pro Deník Referendum, publikováno 18.2.2012, viz tady.)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat