Soud s politiky Věcí veřejných zatím podle premiéra Petra Nečase
nezavdává důvod pro změny v kabinetu. Podle opozice i expertů ale
kabinet, jehož součástí je strana nařčená z korupčních praktik,
nedisponuje dostatečnou legitimitou k vládnutí.
Předseda ODS a premiér vlády Petr Nečas v neděli uvedl, že soudní proces
v kauze údajné korupce ve Věcech veřejných nepřinesl žádnou překvapivou
informaci.
„V té věci u soudu nezaznělo prakticky nic, co by za
uplynulý rok neprošlo českým mediálním prostorem. Akorát to bylo
zkoncentrováno do pěti dnů," myslí si premiér s tím, že záležitosti
probírané před soudem nesouvisí s nynějšími ministry nejmenší koaliční
strany. „Všichni aktéři z vlády odešli před rokem na základě mého
rozhodnutí a mého návrhu prezidentovi republiky," vysvětlil Nečas v
Otázkách Václava Moravce.
Vedení ministerstva dopravy musel
opustit současný šéf poslanců VV Vít Bárta, který je obžalován z
uplácení svých bývalých stranických kolegů. Z čela ministerstva vnitra
pak odešel předseda strany Radek John mimo jiné pro podezření z
propojení ministerstva s bývalou Bártovou detektivní agenturou ABL.
S
premiérem ale nesouhlasí nejsilnější opoziční strana. Předseda
sociálních demokratů Bohuslav Sobotka naopak požaduje kvůli Bártově
kauze vyloučení Věcí veřejných z vlády. Nejmenší vládní stranu obviňuje z
mafiánských praktik. „Není možné, aby pan premiér říkal, že chce zvýšit
důvěryhodnost vlády a současně v ní toleroval Věci veřejné," myslí si
předseda sociálních demokratů.
„Každý, kdo prošel Věcmi veřejnými
a je dneska ministrem, by z vlády měl odejít, protože ti lidé
tolerovali pana Bártu, nechali se jím řídit. To je pro českou politickou
kulturu vražedná věc," dodal Sobotka. S předsedou sociálních demokratů
souhlasí nejen experti oslovení Deníkem Referendum, nýbrž i většina
veřejnosti.
Centrum pro výzkum veřejného mínění minulý týden
zveřejnilo výstupy z únorového šetření, dle něhož je více než polovina
lidí nespokojena s fungováním demokracie v České republice.
Šetření
také ukázalo, že se nejenom zhoršují názory na současné politické
uspořádání, nýbrž že ho většina veřejnosti dokonce hodnotí hůře než
předlistopadový režim. „Jízda po tobogánu, o němž netušíme, kam ústí,
nabírá i vinou VV na rychlosti,“ poznamenal politolog Lukáš Jelínek.
Nečas
má přesto alespoň částečně pravdu. Soud s Vítem Bártou a Jaroslavem
Škárkou skutečně nic nového o praktikách české politiky nevypověděl.
Navzdory až obludnému obnažení vnitřních procesů české politiky, jež
veřejnosti soud s politiky VV minulý týden zprostředkoval, lze – zdá se –
konstatovat, že nejde o žádnou anomálii.
Naopak, podle
nejednoho z pozorovatelů zdejších politických dějů se vše odehrává v
logice vývoje posledních dvaceti let: přesně takto to tu po celou dobu
fungovalo, ač většinou skrytě. Nové na korupční kauze Věcí veřejných je
pouze to, že na vlastní oči veřejnost vidí, co doposud pouze tušila.
Šéfredaktor
Deníku Referendum Jakub Patočka ostatně již takřka před rokem napsal,
že Věci veřejné jsou jen „bizarním populistickým výhonkem doktríny trhu
bez přívlastků“.
„Má-li být vše na prodej, nakonec se zcela
logicky začalo obchodovat i s univerzitními tituly, funkcí prezidenta, s
výsledky průzkumů veřejného mínění, ba i s účastí ve vládní koalici.
Bárta je jen přičinlivý, pilný a tvořivý Klausův žák,“ napsal Patočka.
VV jsou pouhou špičkou ledovce
Podle
sociologa Jana Kellera je na soudu s Bártou a Škárkou nejsmutnější to,
že „jak rysy prohnanosti, které může veřejnost v podstatě on-line
sledovat u některých politiků Věcí veřejných, tak rysy rozumové
nedostatečnosti dalších aktérů kauzy“, bychom při bližším pohledu našli i
u mnoha dalších členů Nečasova kabinetu.
„Věci veřejné se neliší
od svých kolegů nějak kvalitativně. Pouze je na nich lépe vidět to, co
se ostatní v čele s Petrem Nečasem naučili během dvaceti let strávených v
politice ukrývat dovedněji,“ shoduje se s Patočkou Keller.
Taktéž
podle Lukáše Jelínka jsou Věci veřejné jenom špičkou ledovce.
Směšováním politiky s byznysem, manažerskými manýrami, oligarchizací a
občas i interní korupcí podle něj totiž trpí i jiné české politické
strany.
„Věci veřejné pouze vše dovedly do důsledku: viz interní
dokument ABL, v němž je strana líčena coby politická divize
bezpečnostní agentury. Anebo si vezměme tzv. koncepční radu, e-mailové
debaty véčkařů o provizích v souvislosti se stranickým etickým kodexem
apod. Ta strana připomíná postdemokratickou strukturu pro
postdemokratické období, jehož bych se však coby občan nechtěl dožít,“
uvedl Jelínek v rozhovoru pro Deník Referendum.
A politolog Milan
Znoj si podobně jako Jelínek myslí, že soudní proces s politiky
nejmenší koaliční strany sice dává veřejnosti nahlédnout do zvrácených
poměrů ve vedení jedné malé vládní strany, avšak současně se podle něj
dozvídáme mnohem více.
„Můžeme si totiž učinit nepěkný obrázek o
stavu českého stranictví všeobecně. Nemyslím ovšem, že by také
předsedové ostatních stran rozdávali svým druhům ve vedení nějaké půjčky
alias úplatky, aby stranu udrželi ,v lajně‘. Něco takového se vskutku
mohlo dít jenom u Věcí veřejných s Vítem Bártou v čele a ještě v krajní
situaci, kdy se její vedení fakticky rozložilo,“ uvedl Znoj v rozhovoru
pro Deník Referendum.
„Věci, které vyplývají na veřejnost při
soudním přelíčení s Bártou a Škárkou jsou opravdu děsivé. A to především
proto, že můžeme na vlastní oči vidět, jak podrazácky se v zákulisí
vůči sobě chovají lidé, kteří nám občanům současně tvrdí, že hájí naše
nejvlastnější zájmy,“ napsal Jan Keller s tím, že jde o lidi, kvůli
kterým už dva roky premiér Nečas tvrdí, že má dostatečně silný mandát k
provádění reforem.
„Avšak tyto reformy svými dopady ovlivní
životy celých generací. Jeho mandát je opřen o sbírku podivných lidských
typů, které se navzájem odposlouchávají, vydírají a zastrašují, aby pak
v médiích ukazovali medovou tvář starostlivých správců národních
zájmů,“ upozornil Jan Keller na vážné zpochybnění vládní legitimity,
který případ Věcí veřejných zákonitě způsobí.
VV vnesly do politiky chaos
Bez
zajímavosti není, jakým způsobem se nyní – v době soudního procesu –
nejmenší vládní strana pokouší na svém webu prezentovat před voliči.
„Věci
veřejné se teď zcela přirozeně pokoušejí na svém webu i v nezávislých
mediích v luxusním balení prodat vlastní působení v exekutivě. A chlubí
se hned jedenapadesáti úspěchy – od zákona o veřejných zakázkách, přes
úpravu bodového systému na silnicích až po výměnu policejního prezidenta
či zavedení přímé volby hlavy státu,“ upozornil Jelínek s tím, že VV za
své partajní zásluhy vydávají i běžné úkony svých ministrů či plody
úsilí politiků jiných stran.
Jelínek ale současně upozorňuje na
podstatnou okolnost, která spočívá v tom, že od malé strany, jež se
chtěla vyprofilovat středově, veřejnost i političtí partneři očekávali
předvídatelnost a schopnost tlumit konflikty. A právě toto očekávání
Věci veřejné ani v nejmenším nenaplnily.
Podle Jelínka Věci
veřejné do politiky naopak vnesly především chaos. „Ukázaly se být
vnitřně nejednotné. Vždyť nyní ostrakizovaný Škárka byl léta šéfem a
později prvním místopředsedou strany. VV rozoraly několik resortů,
přičemž nejdlouhodobější následky bude nutné likvidovat ve školství,“
uvedl Jelínek pro Deník Referendum.
Věci veřejné ostatně za
necelé dva roky ve vládě rozpoutaly několik krizí, které pak musely
svými ústupky hasit. „Jsou nevypočitatelné nejen pro opozici, nýbrž i
pro vlastní koaliční partnery. S korupcí bojují hlavně verbálně, lační
po funkcích a v rozpočtově těžké době jejich ministři hýří byzantskými
odměnami pro své nejbližší spolupracovníky. Vyrostli z nich dinosauři
nového typu,“ upozornil Jelínek.
Podle Znoje lze kulturní vklad
VV do české politiky shrnout třemi pojmy: 1. strana jako marketingový
projekt; 2. populistický příslib přímé demokracie; 3. skryté vazby k
vlivným zájmovým skupinám.
„Věci veřejné ztělesňují všechna tato
nebezpečí demokracie ve vrcholné míře. Když Vít Bárta začínal svou
politickou dráhu, tak své marketingové postupy líčil spíše z pohledu
bezpečnostní agentury, ale tím se tento model politiky nevyčerpává a
není to ani model nejúčinnější,“ doplnil Znoj v rozhovoru pro Deník
Referendum.
„Populismus VV spočíval v tom, že zaútočily proti
zavedeným politickým elitám, označily je za zkorumpované a slíbily dát
průchod vůli obyčejného lidu. Samy sebe pak vylíčily jako stranu zcela
transparentní, kterou hodlají provozovat před očima svých členů přímo na
internetu,“ uvedl Znoj.
U soudu s představiteli Věcí veřejných
se ale podle něj dozvídáme, že to byla fakticky klika, která se
rozhodovala na utajených schůzkách v bytě či kanceláři. Podle Znoje je
přitom vliv zájmových skupin odvrácenou tváří falešného populismu.
„V
roce 2010 byly Věci veřejné východiskem pro nespokojené voliče, kteří
ale nechtěli rezignovat na svoji úlohu. Radikální nespokojenost byla
tehdy kanalizována stranou hlásící se k politickému středu. Po selhání
VV hrozí v lepším případě úbytek voličů, v případě horším pak útěk k
extrémům, zejména napravo,“ upozornil Lukáš Jelínek.
Ostatně
není podle něj nezajímavé, že se i Věci veřejné posunuly doprava, a to
ve vnímání evropské integrace, v koketování s prezidentem Klausem či
například v hájení krajně pravicového aktivisty Bátory.
„Předpokládám
zkrátka, že parlament VV při nejbližších volbách opustí, ovšem i jejich
vinou vzroste znechucení z politiky, které budou muset opět paradoxně
rozptylovat staré známé tradiční strany, proti kterým se původně Věci
veřejné tak vehementně vymezovaly,“ doplnil Jelínek.
Vzhledem k
úpadku ODS je pak nejspíš na sociálních demokratech, aby veřejnost
přesvědčili, že současné politické uspořádání může lidem přece jen ještě
nabídnout terén, ve kterém lze důstojně žít. Nepodaří-li se jim to,
není vyloučené, že se napříště skutečně většina voličů přikloní k
extremistickým subjektům.
(Psáno pro Deník Referendum; publikováné 12.3.2012, viz tady.)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat