středa 29. dubna 2009

Kapitoly z dějin přepodstatňování jednoho divadla (1)

Lze jen s těží zpochybnit, že je možné - ba pro pochopení Divadla Husa na provázku a jeho geneze v zanedlouho končící dekádě nutné - vymezit etapu před "Raskolnikovem jeho zločinem a jeho trestem" a po něm, respektive po jeho premiéře. Tehdy se nám zjevilo divadlo jako bytostně autentický, svou nekompromisností extrémní a vlastně nový fenomén: neboť - alespoň pro mne, zpětně nahlíženo - to bylo svou povahou více než divadlo. Totiž byla to nová emoce, o které jsem netušil, že mi ji divadlo může zprostředkovat, která mnou hnula a navždy mne změnila. Bylo to, jednoduše a zkrátka řečeno, divadlo jako vášeň!! Vášeň zneklidňující i očistná současně. A nepochybuju, že každého ze zúčastněných (na jevišti i v hledišti) "Raskolnikov" nenechal klidným, každého uhranul a poznamenal: energií a napětím v sále, hereckými výkony, režií, hudbou, tématem samotným; prostě vším!!!

Před nedávnem jsem jinde napsal: po "Raskolnikovu jeho zločinu a jeho trestu" tu běží o více-méně (spíše více) etapu přepodstatnění tohoto divadla (nijak to nesouvisí ideologiemi ani politickými režimi právě vládnoucími);a to aniž by bylo zanevřeno a zapomínalo se na vše, co tu vzniklo v časech dávno minulých i nedávných. Naopak, celé přepodstatnění se děje , někdy úspěšnějí / někdy méně, s vědomím tradic tohoto divadla - Díky Bohu a Vl. Morávkovi (!!!):

"Jen ten, kdo CELÝ vhodil se někdy na JEDNU kartu a pod JEDINÉ rozhodnutí, jen ten, kdo celou minulost vrhl do sázky, aby ji ve vteřině buď tisíckrát zmnoženou získal, nebo celou ztratil... jen ten ví, jaké vykoupení a posvěcení, jaké stupňování a jaká očista života je v EXPERIMENTU.
Celé PŘEPODSTATNĚNÍ." (F. X. Šalda)

Vzhledem k tomu, že za pár týdnů proběhne derniéra "Raskolnikova", dám sem pár kapitol (viz tu: http://www.provazek.cz/archiv.aspx) z dějin přepodstatňování Divadla Husa na provázku:


2000

Prvního dubna se v Brně v provázkovské premiéře po více než třiceti letech od uvedení v Mahenově činohře objevuje na velké scéně Divadla Husa na provázku hra podle lidových podkrkonošských zdrojů Komedie o umučení a vzkříšení našeho Pána a Spasitele Ježíše Krista. Režisérka Eva Tálská přizvala velký počet hostů a inscenace se stává s šesti desítkami účinkujících nejlidnatější inscenací v celých dějinách provázku.V červnu se ve spolupráci se Sdružením Serpens a s divadlem Archa rodí a má v Praze premiéru a následné čtyři reprízy projekt Archa 2000 (divadlo v pohybu), který rozehrává Synagogu na Palmovce, opuštěné prostory holešovického pivovaru i celé prostory divadla Archa stejně jako tramvajové vozy, kterými se cestovalo ke vzdáleným k divadelní produkci využitým místům. Archa 2000 byla součástí projektu Praha 2000 – evropské město kultury a po svých pražských uvedeních se i s bezmála sedmitunovým objektem dřevěné archy přesouvá do Brna, kde se za velkého zájmu a nadšených reakcí uskuteční tři představení. Ta rozehrají divadlo Reduta, jež je řadu měsíců v rekonstrukci, část se odehraje na nám. Svobody, na Zelném trhu, samozřejmě i v prostotách Divadla Husa na provázku a celé putování je ukončeno na Brněnské přehradě v hangáru lodní dopravy.V listopadu má premiéru Příběh inženýra lidských duší podle Josefa Škvoreckého, jehož tvůrci jsou I.Krobot a P.Oslzlý.

2001

Divadlo se zcela programově otevírá mladým tvůrcům. V krátkých intervalech za sebou – od konce ledna do konce března jsou odpremiérovány inscenace mladých či dokonce na profesionální scéně debutujících tvůrců – autorů, režisérů, výtvarníků, … Guma gumárum, Vařený hlavy, Bludice.V pašijovém týdnu má premiéru rozhlasová podoba inscenace Komedie o umučení a vzkříšení.Na den dětí připravila režisérka Eva Tálská další pohádku pro děti a jejich rodiče Rozum do hrsti. Její scénář je inspirován bajkami z různých koutů světa. Pohádka se dočkala vřelého přijetí u dospělých i jejich potomků.Od začátku sezony 2001/2002 přichází do angažmá coby režisér, dramaturg a hlavně autor Luboš Balák. Jeho úvodním projektem se stal originální divadelní sitcom seriál Funebráci, s.r.o., jehož jednotlivé díly měly premiéru v měsíčních intervalech. Toto kaskadérské tempo se podařilo udržet do konce roku, a pro jeho náročnost na energii veškerého lidského potenciálu v divadle, musel být projekt pozastaven. Vedle tohoto divadelního seriálu se od září téměř každoměsíčně premiéruje nový komponovaný večer původní hudby Jana Zrzavého s divadelními i filmovými vstupy zvaný Husaparty:// well.com@, který krom hodinu a půl trvajícího ""provázkovského"" programu vždy poskytuje prostor i pro hostující kapely.

2002

Od začátku roku je jmenován novým uměleckým šéfem Divadla Husa na provázku Luboš Balák. Odstupující Petr Oslzlý zůstává nadále ředitelem Centra experimentálního divadla.V lednu natočila brněnská televize několik představení Labyrintu pro vytvoření televizní podoby slavného provázkovského titulu. Pozastavený náročný projekt Funebráků jeho autor a režisér Balák nahrazuje autorskou inscenací Don Quiote, Viktorka a harmonika.V červnu Eva Tálská představuje další svou autorskou inscenaci Veselka s výrazným hudebním podílem Miloše Štědroně.DHNP se účastnilo mimořádného divadelního festivalu Divadlo na vodě pořádaného Centrem experimentálního divadla, který probíhal v červnu 2002 na Brněnské přehradě. Inscenačními prostory byla zimní loděnice nebo paluba parníku Praha. Pro tuto příležitost připravil soubor dvě originální představení Kabaret Jarry a Kabaret Brecht.Na počátku září (9. až 14. 9. 2002) Divadlo Husa na provázku vyprodukovalo, zorganizovalo a zaštítilo divadelní Festival smíchu, který se konal na venkovní Alžbětínské scéně areálu DHNP-CED. Festivalu se kromě domácího souboru – tři inscenace – zúčastnily i soubory další – Divadlo Vizita, Komediograf (původně inscenace HaDivadla) a Spolek sešlých (složený převážně z kmenových herců HaDivadla a DHNP) se svou Comedií dell'arte.Po natočení inscenace Labyrint světa a Lusthauz srdces se Česká televize - studio Brno rozhodla zaznamenat další inscenaci DHNP Škola šašků. Inscenace byla vůbec posledním dílem Petra Scherhaufera, jeho původní režii pro daný projekt zrekonstruoval nový kmenový režisér DHNP Pavel Šimák. Režii obou televizních přepisů měli Petr Oslzlý a Karel Fuksa.Od počátku září (nejprve na pracovním soustředění) probíhaly zkoušky nové inscenace Divadla Husa na provázku Nadsamec. Na motivy stejnojmenného románu Alfréda Jarryho ji přepsal ""dánský"" dramatik Arthur Nathanson (za tímto pseudonymem se skrývá Luboš Balák). Hru v DHNP zkoušel mladý slovenský režisér Dodo Gombár. První a druhá premiéra Nadsamce – vzhledem k alternaci hlavní postavy Ellen - proběhla tedy 11. a 12. listopadu 2002.Ihned po premiéře Nadsamce začal soubor Divadla Husa na provázku zkoušet další dvě inscenace v režii dvou mladých režisérů – Pavla Šimáka a Tomáše Svobody. V prvním případě je to hra současné dánské autorky Astrid Saalbachové Taneční hodina (naše inscenace nese název Baletky…), ve druhém případě je to hra německého dramatika Bertolta Brechta Zadržitelný vzestup Artura Uie.Závěr roku byl již tradičně završil vánočním koncertem Hradišťan.

2003

Do roku 2003 vstoupilo divadlo lednovou premierou politické hry Bertolda Brechta v režii mladého režiséra Tomáše Svobody. Agresivní hra o mechanismu moci a společenských událostech jejichž jedinou hybnou silou jsou peníze, se stala hned po premiéře vyjímečnou především mimořádným, specifickým a koncentrovaným výkonem Luboše Veselého. Dalším mladým režisérem, který uvedl na začátku roku svou inscenaci byl, tentokrát kmenový režisér souboru, Pavel Šimák. Hra Astrid Selbachové - Baletky vycházející z prostředí baletního kurzu, kde se na pozadí svých snů, tužeb a strastí setkávají ženy všeho druhu se stala za pomoci citlivé režie inscenací plnou humoru a hereckých kreací dam našeho souboru. Druhou režií Pavla Šimáka byla inscenace apokalyptické hry ruského dramatika Nikolaje Koljady - Murlin Murlo. Hra - metafora světa který balancuje na hranici únosnosti, na hranici apokalypsy a sebezničení. Režisér Pavel Šimák se touto inscenací rozloučil se souborem Divadla Husa na provázku.Komorní hrou Posedlost - o posedlosti komikou, smíchem, divadlem a herectvím umělecký šéf Luboš Balák odstartoval svůj nekonečný seriál Posedlost, ve kterém se tématicky mísí jeho autorský příspěvek s humorem netradičním a ještě netradičnějším..Ve stopách a odkazu inscenace Babička adaptovali Petr Oslzlý a Ivo Krobot legendární román národního sebeurčení Haškova Švejka s titulem Švejk a Husa. Formát fetišistické revue naplňovala jak předloha Haškova tak komentáře Františka K. (Franz Kafka) a hudební koláž Zdeňka Kluky a Miloše Štědroně. Hlavní role se zhostil s energií sobě vlastní Tomáš Sýkora.Divadlo se zúčastnilo svými inscenacemi Švejk a Husa, Král Lear, Cirkus aneb Se mnou smrt a kůň festivalu Prostor v pohybu (5. 9. - 15. 9. 2003), který také pomáhalo spoluorganizovat, a který se konal u příležitosti desátého výročí otevření moderního areálu Centra experimentálního divadla v Brně.sezónu 2003/2004 originálním projektem Losers´festival. Byl to třídenní festival krátkých her na téma loserů. Vydědenců a zkrachovanců, lidí mimo hlavní a převládající morální a mravní proud většinové společnosti. Právě v rozporu s tímto proudem a „náladou“ společností musí uskutečňovat své jednotlivé a konkrétní životy. Jsou to tragické nebo tragikomické příběhy lidí na okraji... V této souvislosti navázalo divadlo spolupráci s mladými režiséry do třiceti let. Chtělo jim dát tvůrčí příležitost, především však chtělo otevřít své brány generačnímu myšlení a konkurenci, která může chod divadla a jeho dramaturgii obohatit pouze v pozitivními impulsy. Mladí režiséři byli vesměs bývalí nebo právě studenti JAMU (Hana Mikolášková, Ondřej Elbl, Pavel Baďura, Jolana Kubíková). Celý třídenní festival, ve kterém bylo uvedeno pět originálních krátkých her (Bar(d), Smokie, Výlet se všemi důsledky, Já, Feuerbach, Jablečný komplot) byl diváky přijat (především mladým publikem) s velkým nadšením. Právě pro úspěšnost celé akce jsme opakovali dva večery ještě v únoru 2004. Hra Já, Feuerbach, kde vystupuje v hlavní roli Pavel Zatloukal byla dokonce zařazena do naše stálého repertoáru.V prosinci pak divadlo uzavřelo rok 2003 příznačně nově se formující energii - premiérou prvního dílu rozsáhlého projektu adaptace čtyř nejvýznamnějších román F.M.Dostojevského. Ojedinělý projekt odstartoval režisér Vladimír Morávek inscenací Raskolnikov jeho zločin a jeho trest, adaptace se zhostil Luboš Balák a inscenace se stala návratem a novým počátkem působení Valdimíra Morávka v souboru Divadla Husa na provázku.

(Převzato odsud: http://www.provazek.cz/archiv.aspx)

Žádné komentáře: