pondělí 13. dubna 2009

1. Outside & Earthling

Jedna z ikon dějin hudby, anglický zpěvák, saxofonista, kytarista, stylově-hudební chameleon a občasný vynikající producent, David Bowie, vlastním jménem David Robert Jones (narozen 1947).



David Bowie nahrál dlouhou řadu nadčasových a stěžejních alb rockové historie. Debutuje v roce 1967 s eponymním albem, v roce 1970 vydává „The Man Who Sold The World“ jejíž titulní skladbu si v polovině 90. let XX. století na rozloučenou půjčuje Kurt Cobain. Sedmdesátá léta pak Bowie rámuje produkcí dvou klíčových desek dějin rocku: navždy zásadního, dokonalého a neoposlouchatelného „Trasformera“ (1972) Lou Reeda a v roce 1977 v Berlíně natočeného, syrově rockového „Idiota“ Igyho Popa, kde se poprvé objeví pozdější Bowieho velký hit „China Girl“.



Zásadní průlom v Bowieho kariéře nastává v roce 1972, kdy vydává konceptuální album „The Rise And Fall Of Ziggy Stardust And The Spiders From Mars“. Od této chvíle až do roku 1980 nevydá jedinou slabou desku, ba naopak: v roce 1973 vychází výtečný „Aladdin Sane“ a hravá „Pin Ups“ tvořená samými cover-verzemi; v roce 1974 nahrává naléhavé album„Diamond Dogs“ inspirované Orwellovým opusem „1984“. V roce 1974 se Bowie na dva roky přesouvá do USA a natáčí tu „Young Americans“, kde se objevuje duet s Johnem Lennonem, a v roce 1976 výtečnou desku „Station To Station“.



V roce 1976 se Bowie stěhuje do Berlína, spojí se s ambientem a elektronikou experimentujícím Brianem Eno, radikálně změní hudební styl a společně nahrávají kritikou dodnes vysoce ceněná alba, tzv. Berlinskou trilogii: „Low“ (1977), „Heroes“ (1977) a „Lodger“ (1979)!! Obzvláště svou podstatou instrumentální počin - deska „Low“ - patří svou oslňující krásou a průzračností mezi klenoty hudební historie. Spojení dvou invenčních osobností s inovátorskými ambicemi a rozpoznatelnými rukopisy - totiž Bowieho a Ena - je tu harmonické až do té míry, že člověk chvílemi neví, kterého z nich poslouchá (platí o celém albu „Low“ a druhé půlce „Heroes“): čistá krása.



Na albu „Lodger“ (1979) a „Scary Monsters And Supercreeps“ (1980) se pravděpodobně poprvé potkávají další vyjímeční muzikanti, kteří mají v první polovině 80. let ještě spojit síly a natočit výborná alba: Adrian Belew a Robert Fripp ze slavných King Crimson. Fripp dlouhodobě občasně spolupracuje s Brianem Eno na společných ambientních albech; Adrian Belew působí - po odchodu od Franka Zappy na konci 70. let - po dva roky v kapele Davida Bowieho, aby se k němu - poté co si odskočí k Talking Heads, právě King Crimson a na delší čas i k Laurie Anderson - na konci let 80. opět vrátil.



Po slabších 80. letech se Bowie vrací v polovině 90. let v oslnivé formě a natáčí, opět s Brianem Eno, další vrcholnou záležitost: temné a výtečné album „1. Outside“ (1995) jež se stane jedním z nejdůležitějších alb (minimálně) 90. let. Vzápětí vychází Bowieho nejtvrdší, elektronicko-rocková deska „Earthling“ (1997). V rámci turné k oběma těmto cd koncertuje v Praze a autor těchto řádků považuje doposud oba tyto koncerty za jedny z nejautentičtějších a nejlepších.




1.Outside

Leon Takes Us Outside
Outside
The Hearts Filthy Lesson
A Small Plot Of Land
Segue - Baby Grace (A Horrid Cassette)
Hallo Spaceboy
The Motel
I Have Not Been To Oxford Town
No Control
Segue - Algeria Touchshriek
The Voyeur Of Utter Destruction (As Beauty)
Segue - Ramona A. Stone/ I Am With Name
We Prick You
Segue - Nathan Adler
I'm Deranger
Thru' These Architects Eyes
Segue - Nathan Adler
Strangers When We Meet
(BMG, 1995)


Earthling

Little Wonder
Looking For Satellites
Battle For Britain (The Letter)
Seven Years In Tibet
Dead Man Walking
Telling Lies
The Last Thing You Should Do
I'm Afraid Of Americans
Law (Earthlings On Fire)
(Arista-BMG, 1997)

PS: Hádejte, kdo hraje - vedle Bowieho - hlavní roli ve videu k "I´m Afraid Or Americans"? Ano, Trent Reznor z kultovních NIN:)

Žádné komentáře: